Wednesday, December 10, 2008

ITUKAH CINTA?




Cerpen karya
SYAHZANANI FARZAN JA’AFAR



AKU duduk sambil bersembang dengan rakan-rakan di rumahku yang baru bercerita tentang pengalaman-ku semasa di Tokyo. Aku mengemas barang-barang untuk berpindah ke Tokyo kerana ayahku telah dipindahkan untuk bekerja di sana semula. Aku harus mengikut bapaku walaupun aku berasa berat untuk meninggalkan rakan-rakan yang berada di Korea. Meskipun kami baru saja berkenalan, kami sudah begitu mesra. Mereka begitu baik padaku.

Setiba aku di sana bapaku terus mendaftarkan namaku di Sekolah Tinggi Tokyo. Esoknyha aku ke sekolah baruku itu.

Hari pertama di sekolah baru itu. Aku berasa amat takut untuk bergaul dengan pelajar-pelajar di situ. Seorang pelajar lelaki baru juga masuk ke dalam kelasku itu. Dia nampak baik orangnya. Cikgu Ayumi guru kelasku, masuk ke kelas untuk mengajar mata pelajaran matematik. Cikgu Ayumi memperkenal-kan kami pelajar baru kepada pelajar-pelajar di situ.

Pelajar perempuan di dalam kelas itu terus berkenalan denganku. Aku menjadi kawan baru mereka. Kami makan bersama-sama di kantin, belajar dalam kumpulan dan bersukan bersama-sama. Aku berasa amat gembira kerana dapat menjadi kawan mereka. Tibanya waktu pulang, mereka mengajak aku berjalan bersama-sama mereka.

Sewaktu akan sampai ke rumah, aku menjemput mereka naik.

“Naiklah...” pelawaku.

“Tak payahlah. Lain kali sajalah...,” kawan-kawanku menjawab.

“Saya hendak memperkenalkan kamu kepada ayah saya.” Kataku.

Kawan-kawanku bersetuju untuk ke rumah. Setibanya di hadapan pintu, aku terus mengetuk pintu. Rupa-rupanya ayah sudah ada di rumah.

“Siapa yang kamu bawa tu?” kata ayah,

”Oh..., perkenalkan... ini kawan-kawan saya....”
Ayah bersalaman dengan mereka dengan mesra. Aku terus menuju ke dapur untuk menyediakan minuman.

“Terima kasih, Sakura,” balas kawanku sewaktu aku menghidangkan mereka minuman tersebut.

Pada keesokan harinya, kami belajar di perpustakaan. Lelaki baru yang berkaca mata di kelas kami itu memandang ke arahku. Dia senyum. Senyumannya amat manis bagiku. Kawan-kawanku ketawa melihat gelagatku yang malu-malu. Mukaku merah padam.

Loceng untuk rehat sudahpun berbunyi, kami keluar dan terus menuju ke kantin. Lelaki baru itu memandang ke arah aku sekali lagi. Aku terus memandang ke arah lain. Malu juga jika kawan-kawanku tahu.Cikgu Ayumi masuk untuk meng-ajar mata pelajaran matematik. Cikgu Ayumi mengadakan pertandingan kuiz matematik . Cikgu Ayumi membahagi-kan kami dalam enam kumpulan.Aku kebetulan satu kumpulan dengan budak lelaki baru itu. Kawan-kawanku yang lain pula mengusik aku apabila mereka melihat aku sekumpulan bersama- sama lelaki itu.

Lelaki itu menjadi ketua di dalam kumpulan kami manakala aku menjadi penolong ketuanya. Kami mengenalkan diri kami kepada setiap ahli-ahli kumpulan kami. Rupa-rupanya nama lelaki itu ialah Sharon. Aku baru tahu bahawa namanya Sharon. Cikgu Ayumi menyuruh kami untuk menjawab soalan yang dia berikan. Setiap jawapan yang betul akan mandapat lima markah.Soalan yang Cikgu Ayumi berikan sangat mencabar tetapi kumpulan kami memperoleh markah yang paling tinggi. Cikgu Ayumi berjanji ingin memberi hadiah kepada kumpulan yang memperoleh markah yang terbanyak.

Masa balik pun tiba. Sharon mengajak aku berjalan bersama-sama. Aku setuju. Malah berasa amat gembira kerana diperlawakan oleh Sharon untuk berjalan bersamanya. Suasana senyap. Dalam perjalanan, Sharon membeli ais krim yang dijual di tepi jalan. Kami makan bersama-sama pada kerusi yang disediakan.

Akhirnya, aku sampai di rumahku.

“Kamu tinggal di sini rupanya,” ujar Sharon.

“Ya,” kataku.”Kamu pula tinggal di mana?”

Sharon menyambung. “Aku tinggal di sini juga. Rupa-rupanya kita ni berjiran... Walaupun sudah beberapa hari tinggal di sini, baru hari ini dapat berkenalan.”

Dia mengajak aku berjalan di taman bunga yang berdekatan .Aku tidak tahu bahawa aku dapat pergi atau tidak bersamanya. Aku harus menjalankan tanggungjawabku sebagai anak perempuan dan mengemas rumah kerana ayahku terlalu sibuk. Aku akan cuba untuk pergi ke taman bunga bersamanya. Aku terus masuk ke rumah dan terus menuju ke bilikku. Aku menanggalkan baju sekolahku lalu menukar pakaianku. Aku meletakkan baju ku ke dalam mesin basuh sementara menunggu ianya dapat dijemur, aku menyapu sampah, memasak makanan untuk ayahku dan membasuh pinggan.

Masa untuk berjalan bersamanya sudah hampir tiba, hatiku berdebar-debar bercampurkan malu. Aku memang ingin keluar bersamanya, tetapi kenapa perasaan ku terhadapnya lain daripada teman-temanku .Aku tidak tahu kenapa aku begitu malu dan tidak menganggapnya dia sebagai kawanku. Dia memanggil namaku dari rumahnya

“Sakura, Sakura cepatlah.” Aku pun terus keluar dari rumah kerana aku tidak mahu Sharon menunggu aku terlalu lama.

Bermulalah perjalanan kami,aku dan dia menggunakan warna baju yang sama. Dia membeli sejambak bunga ros yang berwarna merah untuk diberikan kepadaku. Aku tersenyum kerana terharu kerana melihatnya begitu romantik. Kami berhenti di sebuah restoran yang penuh dengan bunga.Dia memesan makanan kegemarannya yang ada di restoran itu. Rupanya kami mengemari makanan yang sama.

“Sedap tak makanan ini”soal Sharon.

Aku menjawab “ya makanan ini memang sedap.”

Semasa makan aku mendengar lagu kesukaanku begitu gembira ku pada hari itu. Hari itu aku teramat gembira kerana itulah kenangan manis di dalam hidupku.

Hari sudah hampir gelap kami berjalan untuk balik ke rumah.Sampai saja di hadapan rumah aku terus masuk dan menuju ke bilik kerana terlalu gembira aku tersenyum lebar.

“Bahagianya hari ini,sungguh gembira nya aku.”

Malam menjelang tiba ,aku memasak makanan kegemaran ayahku kerana aku amat gembira hari ini.

“Terima kasih kerana memasak makanan kegemaran ayah, ayah naik pangkat hari ini.”

Aku terus membalas. “Ohh! Tanniah ayah, saya bangga dengan ayah”.

Aku mengemas meja selesai ayah makan. Aku tidur sambil termimpikan Sharon.

Matahari mula terbit, aku besiap-sedia dengan uniform sekolah dan menyediakan sarapan untuk ayah. Aku membangunkan ayah dari tidurnya.

“Ayah saya pergi ke sekolah dulu ya”

Ayah membalas sapaanku, “Baiklah.” Sebelum berangkat ke sekolah aku mencium tangan ayah.

Semasa di sekolah, aku terlangar Sharon di tangga buku-buku yang ada di tangan ku terjatuh. Sharon meminta maaf kepadaku kerana dia tidak sengaja elanggar ku.

“Maafkan saya saya terburu-buru hendak ke kelas tadi” aku terus mmembalas dengan pantas.

“Ohh,tak apalah.”aku terus menuju ke kelas dengannya.kawan ku mempersendakan aku bahawa aku ada hubungan dengan Sharon.

Cikgu Ayumi masuk tetapi ini bukan waktunya untuk mengajar, dia mengumumkan bahawa ada lawatan sambil belajar di Forest World. Kami akan ke sana pada esok hari mengikut kumpulan yang dibahagikan cikgu pada hari kami mengadakan Pertandingan Kuiz. Hanya dua kumpulan yang terpilih dalam lawatan di Forest World.Kumpulan itu ialah kumpulan aku serta kumpalan kawan-kawan.

Kami tidak berada di kelas kerana cikgu menyuruh kami pergi ke Bilik Mesyuarat, untuk menghadiri kursus ke Forest World. Setiap peserta perlu membawa barang yang diarahkan oleh cikgu yang akan mengiringi kami ke sana nanti. Cikgu memberi t-shirt yang akan digunakan semasa kami di sana nanti.

Kami akan berkhemah dan perlu membawa barang keperluan yang perlu di bawa semasa berkhemah nanti. Berbagai aktiviti akan kami lakukan nanti.Kami menggunakan bas untuk pergi ke Forest World.

Cikgu mengarahkan kami untuk keluar rehat, “baiklah pelajar-pelajar sekalian kamu boleh keluar rehat tetapi bila waktu rehat sudah tamat kamu dikehendaki kembali ke sini lagi.”

Aku pun keluar berehat bersama kawan-kawanku tetapi semasa aku berjalan menuju ke kantin Sharon mengajak aku untuk makan bersamanya di kantin kawan-kawanku terus meninggalkan aku.

Sharon dan aku tiba di kantin, kami duduk di meja bersebelahan dengan meja di mana tempat kawan-kawanku makan. Kami pun mengambil makanan-makanan yang disediakan oleh pihak kantin. Makanan yang disediakan pihak kantin itu bukanklah kegemaran aku. Sharon begitu hairan melihat aku kerana tidak menjamah makanan. Dia memberi aku coklat yang dibekalnya dari rumah.

“Oh,tak perlu susah-susahlah, saya ni bukan jenis orang yang suka makan.”jawab aku.

“Tak apa kamu ambil je lah saya tak makan coklat ni.”

Aku terus mebalas “Oh,terima kasih ya kerana memberi coklat ni pada saya, maafkan saya kalau asyik menyusahkan awak,arigato’ gozaimasu.’

Sharon memang seorang yang baik hati, peramah dan sentiasa menegur orang dengan cara yang betul. Dia juga sentiasa menolong orang yang perlukan pertolongan. Jika dia melihat aku tidak makan dia akan menasihati aku supaya makan. Dia seperti lelaki yang aku idamkan.

Aku menceritakan kepada rakan-rakanku. Rakan-rakanku memberitahu bahawa aku sudah jatuh cinta kepadanya.

“Bagaimanakah rupa orang yang bercinta? Adakah mereka akan sentiasa bersama.Adakah cinta membuat kita bahagia?”

Pelbagai soalan yang aku tanya kepada mereka tentang cinta, adakah setiap manusia akan mengerti erti cinta? Rakan-rakanku aku berasa hairan apabila aku bertanya soalan sebegitu pada mereka. Aku semakin hari semakin memerlukan bantuan rakan-rakanku untuk membantu aku dalam hal percintaan seperti ini. Hal-hal percintaan seperti tidak pernahku pelajari.

Ingin juga aku mempelajari bagaimana nya perasaan aku apabila bercinta, kawan-kawanku mengatur rancangan supaya aku dan Sharon bersama-sama.

Loceng berbunyi menandakan waktu balik sepanjang jalan aku berfikir apa itu cinta.

Keesokkan harinya aku masuk ke kelas kawan-kawanku terus ketawa terbahak-bahak rupa-rupanya mereka memberitahu Sharon bahawa aku mengajak dia menjadi kekasihku. Aku marah kerana mereka memfitnah aku di depan Sharon tetapi sebenarnya aku malu terhadapnya. Aku tengah berfikir kenapa aku bersikap sebegitu. Aku sudah memahami sedikit erti cinta.

Loceng berbunyi menandakan masuknya waktu rehat, aku diajak Sharon untuk menjadi kekasihnya. Aku berfikir adakah aku harus menjawab ya atau tidak. Aku terus berfikir sehingga masa balik.

Selama tiga hari aku tidak datang ke sekolah kerana berfikir tentang itu tetapi ayah aku menyuruh aku bersekolah. Aku tetap tidak mahu ayahku tidak dapat memujuk ku lagi untuk bersekolah. Aku sudah memikirkan jawapan yang harus ku berikan kepada Sharon.

Di pagi nan hening, aku campakkan rasa takut aku dan terus berkemas untuk ke sekolah kerana tak mahu merisaukan hati ayahku. Aku terus masuk ke kelas dan menghadap Sharon. Aku memberitahu dia bahawa kita masih di alam persekolahan tetapi kami berkawan baik serta rapat. Dia memberitahu kawan-kawannya bahawa dia akan sentiasa menunggu ku.

TAMAT

1 comment:

sakurasa 2 said...

Salam kenal n Terima kasih sudi berkunjung ke blog sakura